marți, 28 septembrie 2010

History 102- Graffiti- Arta urbana cu radacini in antichitate

Graffiti este un termen ce se refera inscripții sau imagini pictate sau gravate pe pereți sau alte suprafețe publice sau private, care sunt destinate unui cu totul alt scop decat acesta. De cele mai multe ori, bineinteles, asa cum este cazul metrourilor, anumitor ziduri sau tonete de ziare/inghetata, etc, actiunea se face fara consimtamantul prealabil al proprietarului, iar tocmai de aceea, din pacate, aceasta forma de arta este adeseori confundata cu vandalismul.

 Ceea ce putini oameni stiu insa este faptul ca aceasta activitate pe care ei o vad ca fiind puerila si lipsita de sens, realizata de niste tineri razvratiti impotriva sistemului, aiuriti si imaturi este de fapt o forma de arta (in adevaratul inteles al cuvantului!). Termenul "graffiti", in sensul istoric se referea inițial la inscriptiile, portretele, etc.găsite pe zidurile mormintelor antice sau pe ruine, cum ar fi Catacombele Romei sau în Pompei. Unii merg pana intr-acolo incat sustin (pe buna dreptate poate) ca tot despre graffiti este vorba si in picturile rupestre gasite in pesteri, desenate de catre omul primitiv si cele folosite in ritualuri ori procesiuni. Cu timpul, cuvantul a primit alt inteles, referindu-se acum la orice decorație poate fi privită ca vandalism; imagini ori scrieri plasate de obicei pe pereți externi(cum ar fi sa te trezesti cu un graffer in dormitor, incercand si el sa-si creasca reputatia?) și trotuare, fara permisiunea proprietarului.
 Un lucru, oarecum amuzant este acela ca tot auzind de cea mai veche meserie din lume si care e aceasta, ne cam vine sa zambim si punem totul in seama simtului umorului persoanei sau persoanelor care au venit cu o astfel de idee. Putem extinde rationamentul sau gluma la nivel general, ca toate se trag si pornesc de aici, ca insasi primul grafitti are legatura sau se refera la aceasta prima meserie, ne putem amuza distra si chiar discuta pe aceasta tema. Si mai amuzanta devine situatia cand descoperim ca exista date despre primul grafitti, in Ephesus sau Efes, oras antic grecesc aflat astazi pe teritoriul Turciei. Aflam mai apoi ca respectivul graffiti inca mai exista si chiar poate fi vazut in respectivul oras, deci legendele sau miturile capata conturi. Colac peste pupaza, dupa toata tevatura asta, ne si uitam la el, intrebam sau cautam sa aflam la ce se refera, iar cand aflam...soc!...este vorba de o "reclama" facuta unui bordel antic si este alcatuit dintr-o palma(ce simbolizeaza plata), o formă presupusa de inima, o urmă de picior și un numar(acestea din urma indică numarul de pasi ce trebuie facuti din acel loc pentru a gasi o curtezana). Iata cam cum arata:
Un pic cam primitiv ce-i drept insa cum ar putea arata un graffiti sau orice altceva antic in raport cu ceea ce avem astazi. Alte graffiti descoperite de-a lungul timpului s-au referit la injurii, reclame, magii, mesaje politice, declaratii de dragoste, alfabete si chiar versuri din poezii (aceasta ultima parte contrar a ceea ce avem astazi, asa-i?).  Graffiti, in sensul modern a aparut in anii '20 ai secolului trecut, printr-o pictograma ce reprezenta un om caruia i se vedea doar fata, nasul si mainile sprijinite de un zid (in spatele caruia, ipotetic se afla) alaturi de inscriptia "Kilroy was here".Conform wikipedia "incepând cu urbanizarea la scară mare a multor zone în jumătatea postbelică a secolului 20, găștile vor marca pereții și alte bunuri publice cu numele bandei prin tag-uri, pentru a-și delimita teritoriul. Pe la sfârșitul secolului XX, tag-urile neasociate unei găști au devenit mai comune. Artiștii graffiti își scriau "tag"-ul doar de dragul scrisului, sau ca să-și consolideze reputația și prestigiul de "writer" (scriitor) sau artist de graffiti. Primele cazuri documentate de însemnări ilegale create cu un sprai cu vopsea au fost create de un artist numit "Cornbread" din Philadelphia. Spraiul a devenit o caracteristică importantă pentru diferitele stiluri care au urmat."
Vom da in continuare o scurta lista de termeni si terminologii  a cuvintelor si expresiilor uzitate in lumea grafferilor, cu mentiunea ca acestea difera de la zona la zona si de la tara la tara, pastrand in general cuvintele consacrate din limba engleza:

  • tag - o semnătură stilizată a unui writer; termenul taggerface referire la o persoană care face tag-uri.
  • throw-up si bomb - De obicei in stilul bubble sau panel (bubble=un bomb/throw-up foarte rotunjit cu aspect de bule,panel=un bomb/throw-up in stil old school(asemanator literelor de tipar)fara fund la litrera. De obicei are o culoare pentru contur (cum ar fi negru) și una pentru umplere (de exemplu crom (argintiu))Throw-up-ul nu este umplut complet(are un fill dat in graba),bombul este un rheow-up cu fill complet,uneori cu umbre si lumini . Literele sunt ușor de executat.
  • piece (de la masterpiece - capodoperă) - un panel sau u whild stile(litere neinteligibile), adesea cu efecte 3D, săgeți care dau fluiditate (flow) și direcție, multe culori și tranziții cromatice și alte efecte diverse. Realizarea unui piece necesită mai mult timp decât un throw-up. Cu cât locația este mai la vedere, iar lucrarea este mai bine executată, cu atât crește respectul pentru writer.
  • burner - un piece amplu și mai elaborat decât un piece normal. Aceste lucrări sunt realizate de obicei legal, datorită timpului și efortului depuse pentru executarea lor; dar primii writer-ri din New York făceau burner-e ilegal, pe trenuri.
  • bombing - nu are nici o legătură cu terorismul, ci descrie pictarea cat mai multor suprafețe. Pentru aceasta se folosesc de obicei throw-ups (sau bomb-uri), deoarece nu necesită mult timp pentru execuție.
  • to slash' a tag - a tăia sau a scrie peste tag-ul cuiva, socotit ca o insultă gravă adusă persoanei care a făcut tag-ul tăiat.
  • going over - dacă un writer merge peste opera altuia, este analog cu o declarație de război writer-ului. Majoritatea grafferilor respectă operele altora, iar regula de bază pentru înlocuirea creațiilor anterioare este următoarea: tag - bomb - piece. De asemenea se poate picta peste lucrările "tăiate" deja. Dacă cineva încalcă aceste reguli, este considerat un "toy" sau pur și simplu o pacoste.
  • buffing (to buff) - a îndepărta graffiti folosind substanțe chimice și alte instrumente.
  • toy - un graffer fără experiență sau fără talent. Writer-ii versați folosesc acest cuvânt ca un termen derizoriu pentru grafferii nou apăruți. Acesti writer-ii de obicei se alatura intr-un grup cu experienta, ca sa vada cum decurge un graffiti.
  • thrwo-up-r-un graffer care da thrwo-up-uri/bomburi.
  • Whild stile-r-un graffer care de whild stile-uri.
  • king/legenda - writer cu un anume respect printre alți grafferi. A deține interiorul (to own the inside) înseamnă să ai majoritatea tag-urilor în interiorul trenurilor, iar a deține exeriorul înseamnă că majoritatea lucrărilor sunt pe exteriorul trenurilor.(sursa: wikipedia)
În România se presupune ca fenomenul graffiti a apărut în jurul anului 1990, fiind caracterizat prin aceleași elemente care au fost întâlnite în New York-ul anilor ’70.Artistii primei generatii romanesti sunt:ERPS,SERM,KeRo,NoVA(in UCB),SuFLo(in GBS),MSeR,MISTeR etc. Alte crew-uri USB,LTS, MPK,DCB,BRS,IAG,DNK,NPA,OPC etc.
In ceea ce priveste cultura din Romania, orientarea si suportul din partea organizatiilor, ori organizarea de evenimente putem spune ca in ultima vreme graffiti incepe sa isi ia locul de drept in cel al galeriei artelor moderne, prin organizarea de numeroase concursuri si intreceri in care mai tinerii sau mai experimentatii grafferi se pot afirma sau reafirma si intra in istoria acestei miscari.

Ca siteuri si organizatii de referinta putem da(iar voi sa completati aici in commenturi, care cu ce mai stie): Romanian Grafitti, Aeroart, Subasalt. O alta initiativa de laudat este recentul Street Heroes, concurs si eveniment de arta urbana desfasurat in parcul Tineretului intre 12 si 14 august in care s-au duelat grupuri de streetdance, grafferi, bikeri etc (fiecare la categoria lui, bineinteles), iar detalii si poze puteti vedea aici. O initiativa foarte buna, din punctul meu de vedere, insa, din pacate preturile au fost foarte mari pentru "buzunarele autohtone", in contextul actualei "strangeri la punga mondiale", iar cei care au asistat la eveniment, in afara de trupele participante, au fost destul de putini la numar. Asta e, la mai multe, la mai bine, economie de piata, concurenta mica, elasticitate a ofertei in raport cu pretul si...in sfarsit Romania evolueaza prin ceva, prin cultura, evenimente, pasiune, antrenament, disciplina si respect.

Bravo!

ps: Graffuri prin tara:     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu